oMedia – Ett bibliotek för dofter

Vapor Communications, startupföretaget som skapat det digitala doftverktyget oPhone har nu kommit ut med en ny plattform som kommer användas i samband med produkten. Plattformen går under namnet oMedia, och kommer fungera som ett digitalt bibliotek av dofter.

oMedia är planerad att användas i samband med bland annat böcker, filmer, musik, bilder och kläder. En oBook kan till exempel ha bilder eller sidor som är taggade med en viss doft, som produceras och sprids medan du bläddrar. Den första oBooken är skapad tillsammans med Melcher media, och är en version av Guldlock och de tre björnarna. Den är gjord med en samling av fruktdofter, och designad för att leda barn genom de utsökta dofterna av aprikos, citrus, passionsfrukt så att de blir mer intresserade av nyttig frukt istället för ohälsosamma snacks och godis.

- oBooken representerar en ny dimension i historieberättande, säger Charles Melcher, grundare till och vd för the Future of Storytelling (FoST). Att blanda in doft i berättelser skapar en mer uppslukande litterär upplevelse för läsare.

oSongs är musik som är ackompanjerad av en komposition dofter. Den första oSongen är skapad av kompositören Daniel Peter Biro, med en doftkomposition gjord av parfymmästaren Christophe Laudamiel. oClothing kommer bestå av klädesplagg och wearables som är förprogrammerade att avge en förbestämd doft i några veckors tid, där det första plagget består av ett armband, oBracelet som har en doft designad för att öka bärarens luktsinne.

Det är väldigt sällan ett helt nytt sinne blir föremål för kommunikationsmedium. Allt är fortfarande i test- och konceptstadiet, men det är fullt möjligt att vi snart kommer dela och sprida dofter på samma sätt som vi gör med fotografier och videoklipp idag.